3 tips waardoor gasten meer bij u kopen
U kent dat wel toen u zelf nog een kind was. Want wat kreeg u van de slager als u meeging boodschappen doen? Voor de slager een kleine moeite. Voor u als kind was dat plakje worst verwennerij. ‘En wat zeg je dan…?’ zei je moeder dan altijd. Als ik erover nadenk toch vreemd dat wanneer je op een bepaalde leeftijd komt, de slager besluit je geen plakje worst meer te geven.
Ik weet nog dat ik aan mijn moeder vroeg: ‘Mam, die lekkere worst die ik altijd krijg, kun je die ook kopen bij de slager?’ Waarop mijn moeder vervolgens zo’n heerlijk stuk Gelderse worst kocht. De impact van een weggevertje, weet ik nu.
Iets geven aan klanten of gasten iets laten proeven doet vaak wonderen. Want proeven doet nog steeds kopen!
3 tips waardoor gasten graag meer van u kopen
-
Doorbreek het patroon
Op de vraag ‘Wat kan ik u te drinken inschenken?’ volgt vaak na enig nadenken het antwoord van de gast. En dat is dan vaak datgene wat de gast altijd besteld. Want dat is lekker veilig. Aan u om het patroon te doorbreken. Vraag waar de gast zin in heeft: iets fris? Iets bitters? Iets sterks? ‘Ik kan ook een lekkere cocktail voor u maken’. Wow! De gedachten van de gast worden nu op alle fronten getriggerd. Kiest uw gast toch voor de ‘veilige weg’, helemaal goed. Maar grote kans dat hij of zij gaat voor een andere of bijzondere ervaring. Punt voor u, en een compliment van de gast.
-
Proef op de som
De zeer geslaagde slagers-aanpak. Als u een gast iets laat proeven, dan gaat hij heel bewust de smaken onderzoeken en aan u laten weten wat hij proeft. “Hé ik proef iets van munt!’ Als gastheer of –vrouw kunt u dat natuurlijk keurig beamen. Maar hoe fijn is het om dat samen te laten gaan met een compliment. ‘Wat goed dat u dat proeft. Vindt u het lekker? We hebben het nu op ons nieuwe menu staan.’ Grote kans dat de gast uw advies volgt.
-
De A van Aandacht
Aandacht is hét geheime woord! Geef uw gast exclusieve aandacht. Laat een vaste gast merken dat u hem of haar kent. “Ik heb nu iets bijzonders in huis en omdat ik weet dat u van mooie rode wijn houdt, wil ik u deze laten proeven.” Uw gasten zullen u op handen dragen en vanzelfsprekend genieten van uw aandacht en advies. Daarbij werkt ook het verhaal dat u verteld bij datgene wat u laat proeven. De reden waarom u zo trots bent om deze smakelijke verrassing uit te delen. Hoe het is gemaakt. Waar het vandaan komt.
Geven is een mooi goed. U krijgt er veel voor terug!
Heeft u een succesvolle aanvulling uit uw dagelijkse praktijk, dan hoor ik het graag.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!