De gast komt op de tweede plaats
Diegenen die mij beter kennen, mijn blogs lezen en wellicht een lezing van mij hebben bijgewoond, weten dat ik op het vlak van succesvol ondernemerschap, innovatie en hospitality een paar mensen heb die ik zeer waardeer en hun ontwikkelingen op de voet volg.
Danny Meyer
Een van mijn grote voorbeelden is Danny Meyer. Ik schreef al eerder over hem.
Meyer is eigenaar en oprichter van de Union Square Hospitality Group. Een groep van ruim 200 restaurants. Allemaal verschillend en allemaal succesvol. Hij is ervan overtuigd dat het succes van een restaurant bepaald wordt door de kracht van het team.
Shake Shack
Meyer is wereldwijd bekend om zijn Shake Shack hamburgerketen. De eerste vestiging werd overigens geopend op Dubai Airport. Want ver weg van Amerika kon hij daar zijn restaurant in de luwte testen, aanpassen en verder uitbouwen. Het idee: eten en drinken van hoge kwaliteit, puur en gezond en een gastvrijheid die gasten een extra reden geeft om terug te komen.
Primair gericht op hospitality
Meyer is primair gefocust op hospitality. Of zoals wij het bij Mind Your Guest noemen: ‘gastvrij zijn’: zorgen dat gasten zich welkom voelen, de aandacht krijgen die ze willen en graag weer terug komen. Ons Model van Aandacht ligt aan de basis van ons gedachtengoed. Niet voor niets wordt Danny Meyer door top 500 bedrijven gevraagd als spreker of adviseur, om hen inzichten te bieden hoe hospitality te integreren in hun organisaties.
Kopiëren
Meyer zegt: Iedere ondernemer kan een restaurant beginnen. En hoe uniek ook, er zullen ondernemers zijn die jouw idee kopiëren. Want alles wat je als ondernemer doet is zichtbaar via internet en alle sociale media. Echter wat men niet kan kopiëren is hoe u gasten op uw unieke wijze gastvrij benaderd en aandacht geeft.
Geen trucje
Een idee of concept kopiëren kan iedereen. Maar gasten écht gastvrij benaderen is een gave. Het is niet iets wat je bedenkt of kunt construeren. Je bent als persoon of bedrijf gastvrij of je bent het niet. Je kunt niet een beetje gastvrij zijn. Het is geen trucje, want dat voelen gasten en dan bent u ze kwijt. Uiteindelijk bepaalt de gast of u echt gastvrij bent, waardoor ze u vertrouwen, meer willen besteden en graag weer terug komen.
Niet uit een boekje
Danny Meyer is zo overtuigd dat hospitality het succes van zijn restaurants bepaalt, dat hij tijdens sollicitatiegesprekken primair let hoe iemand contact maakt. Want gastvrij contact maken kun je niet leren uit een boekje.
Het gastvrije gevoel werkt zelfs door tot in de keukens van zijn restaurants. Meyer zegt: “Als de brigade in de keuken plezier in hun werk heeft en het allerbeste wil koken voor de gasten, dan zie je en proef je dat terug op het bord.”
Uw team komt op de eerste plaats
Wilt u optimaal gastvrij zijn naar uw gasten toe, dan heeft u een gepassioneerd team in uw restaurant nodig. Aan de voor- en achterkant. Een team dat met plezier, passie en met oog voor creativiteit en kwaliteit voor de gast met elkaar samenwerkt.
Wilt u financiële successen behalen met uw bedrijf, dan is het van belang om eerst een goed team geformeerd te hebben, voordat u uw gasten binnen laat. Want u weet, u krijgt maar een de kans om een eerste goede indruk te maken. Zet daarom uw team op de eerste plaats.
Topsport
Om zo’n team te formeren, te ontwikkelen en scherp te houden is constante training van groot belang. Echt gastvrij zijn is topsport. En u weet dat topsporters constant getraind worden om tot hoge prestaties te komen. Wat gunt u uzelf? Tevreden gasten die terug komen? Positieve recensies? Hoge omzetten? Investeer eerst in uw team en u wordt optimaal beloond. Wilt u ook een succesvol en gepassioneerd team in uw restaurant? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!