Niet verder vertellen… Ik heb hulp nodig!
Een fragment uit een telefoongesprek van enige tijd geleden:
“Spreek ik met Robert Bosma van Mind Your Guest? Mijn man wil nog net niet voor de trein springen en ik kwam uw visitekaartje tegen en ik weet nog dat u zei: ‘Een gesprek kan nooit kwaad’. Dus wil ik nu graag een gesprek met u.”
En zo geschiedde.
De dame in kwestie die mij belde had ik eerder gesproken. Samen met haar echtgenoot runt ze een restaurant, dat niet al te best liep. Haar echtgenoot legde de schuld bij alles en iedereen, behalve bij hem zelf. Hulp had hij niet nodig. Want hij had zichzelf altijd weten te redden.
De uitspraak ‘Dat hij zich voor de trein dreigde te werpen’ was een metafoor voor, dat hij nog het liefste failliet zou gaan, dan om hulp van buitenaf te vragen.
Om een lang verhaal kort te maken. De dame in kwestie belde mij net op tijd. Het restaurant draait nu goed. Ze zijn uit de rode cijfers en er wordt een voorzichtige winst bijgeschreven. Zucht. Dank ook aan het gedreven Mind Your Guest Team.
En dan te bedenken dat de meest succesvolle ondernemers van de wereld zich laten bijstaan door kritische mentoren. Adviseurs die ze van advies en repliek dienen.
Sterker nog, ik zou niet zonder mijn mentor kunnen. Iemand die van buitenaf naar mijn handelen kijkt en mij steeds weer een spiegel voor houdt.
Net zoals topsporters gecorrigeerd en gestimuleerd worden door hun trainers om iedere keer weer beter te presteren.
Dat was voor mij ook een leerproces. Steeds beter kan ik er voor zorgen dan mijn ego mij niet in de weg zit, zodat ik open sta voor leren. En nog beter luisteren.
De restaurateur in het verhaal en ik, hebben inmiddels een zakelijk/vriendschappelijke band. Hij zei laatst dat hij nog steeds moest lachen om mijn uitspraak:
“Stel je dreigt te verdrinken en ik sta aan de kant met een reddingsboei. Dan weet ik dat ik gerust kan doorlopen, want jij redt jezelf wel.”
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!