slechte service gastvrijheid restaurant gast bediening Mind Your Guest Robert Bosma

“Ik ben je sloofje niet!”

Een snijdende kop in een zaterdageditie van de NRC. ‘Hallo ik ben je sloofje niet!’ staat er in chocoladeletters. Het artikel handelt over de gastvrijheid in de Nederlandse restaurants. Die schijnt over het algemeen belabberd te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat Nederland het duurste land is in Europa om uit eten te gaan en heeft de slechtste service.

In ons eigen Mind Your Guest-onderzoek stelde wij aan respondenten de vraag: ‘Wat zijn de belangrijkste eisen die u stelt aan uit eten gaan in een restaurant? Noem 5 punten in volgorde van belangrijkheid?’ Uit de antwoorden van 3.500 respondenten kwam de volgende uitslag:

  1. Gastvrijheid
  2. Kwaliteit van het eten
  3. Vakkundigheid personeel
  4. Locatie
  5. Prijs

Het interessante is dat de kwaliteit/prijs verhouding van de Nederlandse restaurants, als het gaat om de kwaliteit van het eten, als positief wordt ervaren door de respondenten. Echter de verhouding service/prijs wordt als slecht ervaren.

De antwoorden spreken voor zich. Uit het gehele onderzoek kwam als rode draad naar voren dat men gastvrij benaderd wil worden tijdens hun gehele verblijf.

En er zijn natuurlijk ook gastvrije lichtpunten. Restaurants, waar de brigade je warm ontvangt en je in de watten legt. Gecombineerd met een dosis vakkennis, heerlijk eten en een schat aan mooie en verrassende wijnen.

Gastvrij zijn is erop gericht om je te willen verplaatsen in de gast om hem en haar welkom te laten voelen.

En wat mij betreft mag u zich best ‘een beetje’ uitsloven voor de gasten.

Professionele training kan heel veel verbeteren in uw restaurant.
Meer weten? Klik hier.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *