hospitality klantvriendelijkheid training gastvrijheid holy hospitality klooster gastvrijheid gastvrij zijn herberg Karel de Grote middeleeuwen Mind Your Guest Robert Bosma

Holy Hospitality!

De oorsprong van gastvrijheid

Gastvrijheid is zo oud als de weg naar Rome. Sterker nog, de eerste geschriften over dit onderwerp gaan terug naar de oude Grieken. Gastvrij zijn was in die tijd gewoonweg een goddelijke plicht. En bijgelovig als men was, stond de deur dus voor iedere vreemdeling open. De religieuze plicht om gratis gastvrij gasten te ontvangen, gaat door tot ver voorbij de Middeleeuwen. 

Een slimme ondernemer, maakte van zijn herberg iets bijzonders gericht op een bepaalde doelgroep.

Holy hospitality Keizer Karel de Grote gastvrijheid gastvrij zijn training hospitality Mind Your Guest Robert Bosma

Keizer Karel de Grote (circa 747-814)

Gastvrijheids-regulering

Keizer Karel de Grote was de eerste die de verplichte gastvrijheid ging reguleren. Want, gasten ontvangen… oké… Maar hoe lang blijven ze dan? Daarom schreef Keizer Karel een wet uit die aangaf dat een gast niet langer dan drie dagen op één locatie mocht verblijven, dit om de gastheren en –vrouwen niet te overbelasten.

Commerciële hospitality

De eerste commerciële hospitality, kreeg zo rond 1200-1300 vorm in Noord Italië. Herbergiers gingen zich verenigen en vroegen een vergoeding voor hun gastvrije diensten. Herbergen waren succesvol en moesten van vele markten thuis zijn. Ze werden bezocht door reizigers die veelal te paard kwamen, al dan niet met een koets. Dus naast aan de gasten moesten ook aan de viervoeters onderdak verleend worden. En een slimme ondernemer, maakte van zijn herberg iets bijzonders gericht op een bepaalde doelgroep.

Geen trucje

Het succes van de ondernemers die samenwerken met Mind Your Guest is dus gebaseerd op eeuwenlange kennis en ervaring. Terugkomend op de religieuze gastvrije plicht: vandaag de dag kunt u zich nog steeds, voor een luttel bedrag, in alle rust terug trekken in een van de vele kloosters van ons land.

Gastvrijheid is van alle tijden. Werd u vroeger door het geloof op de vingers getikt, leest u nu online terug wat men vindt van uw inspanningen. Het bieden van gastvrijheid moet in je ‘systeem’ zitten. En geen trucje zijn. Daar prikken gasten snel doorheen. Al eeuwenlang.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *