De kracht van aandacht geven
Het krijgen van aandacht op welke wijze dan ook wekt bij mensen een bepaalt gevoel op. Vaak is dat gevoel onbewust en brengt het mensen in een bepaalde stemming. Positief of minder positief.
U kunt zich voorstellen dat wanneer u écht gastvrij aandacht geeft, u de stemming van gasten, klanten of passagiers op positieve wijze kunt veranderen.
Doe datgene wat u doet met al uw aandacht.
Model van Aandacht®
Momenteel zij wij bezig met het implementeren van ons succesvolle ‘Model van Aandacht®’ bij een polikliniek in een groot ziekenhuis. Als de resultaten positief zijn, dan wordt het model verder uitgerold over andere afdelingen. Omdat het Model van Aandacht® zo effectief werkt, merken artsen en verplegend personeel nu al hoe zij in staat zijn veel beter contact te maken met en aandacht te geven aan patiënten en hun begeleiders.
Aandacht in de zorg
Voor een arts is het belangrijk om tijdens zijn gesprekken te achterhalen wat het ziektebeeld is en welke nevenklachten een patiënt heeft. Want het kan zo maar zijn dat een niet voor de hand liggende oorzaak de klacht veroorzaakt.
Inmiddels is gebleken dat hoe vertrouwder patiënten zich voelen bij het verplegend personeel, hoe opener zij worden in hun communicatie. Dit houdt in dat een arts zijn communicatie dient aan te passen voor iedere patiënt. Een bezoek aan een ziekenhuis brengt mensen vaak niet in een positieve stemming en een witte artsenjas maakt indruk zodat veel mensen, om welke reden dan ook, niet hun hele verhaal vertellen.
Doe datgene wat u doet met al uw aandacht.
Het is dus zaak dat de arts al die obstakels in zijn of haar communicatie wegneemt en de patiënt onbewust in staat stelt zich open op te stellen, zodat hij meer gaat vertellen. Hierdoor is de arts nóg beter in staat om de patiënt te helpen en de patiënt voelt zich een stuk veiliger en misschien wel op z’n gemak gesteld.
Dat laten openstellen werkt ook in andere vakgebieden. Want of u nu werkt bij een luchtvaartmaatschappij, in een hotel, restaurant, winkel of een dienstverlenende organisatie; als u het vertrouwen wint van uw passagiers, gasten en klanten, levert het alle partijen in positieve zin veel meer op.
Het Model van Aandacht®. Het laatste woord zegt eigenlijk al genoeg: doe datgene wat u doet met al uw aandacht.
Met dank voor uw aandacht.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!