3 Tips voor gastvrij tekstschrijven Tekstschrijven tekst, website offerte email Facebook Instagram sms Whatsapp advertentie vacature social media Mind Your Guest Robert Bosma succes bedrijf klanten tevreden Model van Aandacht hospitality service kwaliteit training klantvriendelijkheid masterclass succes omzet resultaat The Connect Effect

3 Tips voor gastvrij tekstschrijven

Zoals u inmiddels weet bestaat gastvrij zijn volgens het Model van Aandacht® uit drie belangrijke onderdelen:

  1. Algehele lichaamstaal
  2. Toon van de stem
  3. Woorden die u gebruikt

Zie ook de ‘3 belangrijke vormen van gastvrij zijn’. Hoe zit dat met het schrijven van teksten?

Goede schrijvers zijn ook goede lezers en zijn daardoor in staat tekstueel contact te maken met diegenen voor wie de teksten bedoeld zijn.

Gastvrij tekstschrijven? Waarvoor?

Met gastvrij tekstschrijven bedoel ik alle schriftelijke communicatie die gedaan wordt vanuit uw bedrijf. Een paar voorbeelden:

  • Teksten op uw website
  • Teksten in een offerte
  • Teksten in een email
  • Teksten in een gebruiksaanwijzing
  • Teksten via SMS of Whatsapp
  • Teksten in een Facebook post
  • Teksten op Instagram
  • Teksten in advertenties
  • Teksten voor vacatures
  • Teksten op borden in de hal, parkeerplaats etc

Waarom?

Een van de doelen van een bedrijf is zakelijk succes. Dat wordt onder andere bereikt door de klanten die producten of diensten bij u afnemen, graag bij u terugkomen en hun positieve verhaal over uw bedrijf doorvertellen aan anderen. Die dan bijna als vanzelfsprekend klanten worden. Ieder onderdeel, groot of klein, draagt bij aan het succes van uw bedrijf. Zo ook het gastvrij in contact zijn, in welke vorm dan ook, met uw klanten, gasten, patiënten, bezoekers en passagiers.

Slechte schrijvers of slechte lezers?

Goede schrijvers zijn ook goede lezers en zijn daardoor in staat tekstueel contact te maken met diegenen voor wie de teksten bedoeld zijn. Met name ook omdat ze in staat zijn kritisch hun eigen teksten na te lezen. Als u dat niet kunt, dan is tekst schrijven nutteloos. Tip: laat het dat aan een professional over. In feite zijn wij allemaal slechte of juist hele goede lezers. Geef tien mensen dezelfde tekst en de meeste zullen er uiteenlopende meningen over hebben. Hoe komt dat?

3 Tips voor gastvrij tekstschrijven Tekstschrijven tekst, website offerte email Facebook Instagram sms Whatsapp advertentie vacature social media Mind Your Guest Robert Bosma succes bedrijf klanten tevreden Model van Aandacht hospitality service kwaliteit training klantvriendelijkheid masterclass succes omzet resultaat The Connect Effect rode loper

Leg, als u schrijft, de rode loper uit voor uw lezers.

Verschillende wereldbeelden

Ieder persoon heeft zijn of haar eigen wereldbeeld. Vraag aan tien mensen wat hun favoriete vakantie is en u zult tien verschillende antwoorden krijgen. Al helemaal als u gedetailleerd gaat doorvragen. De een wil lekker aan het strand liggen, de ander steden bezoeken en weer een ander wil een sportieve vakantie. En dan heb ik het over iets ‘triviaals’ als vakantie. Als u vraagt hoe ZIET uw favoriete vakantie eruit, dan zullen de verhalen niet te stoppen zijn. Velen zien zichzelf al op die heerlijk vakantiebestemming. Sterker nog, er zullen mensen zijn die dat ook fysiek ervaren. Ze voelen de zon op hun huid, ze ruiken heerlijk eten of horen het geluid van de zee.

Visuele lezers

Het overgrote deel van de mens is visueel ingesteld. Mensen lezen een tekst en zien meteen een ‘plaatje’ voor zich. Is dat een positief, saai of negatief plaatje? Het kan ook zijn dat mensen alleen maar grijze lijnen zien en hard moeten werken om zich te concentreren op een tekst. Met als resultaat dat zij óf afhaken, óf slechts een gedeelte van de tekst tot zich nemen. In beide gevallen komt de tekst niet of niet goed over en is uw missie als tekstschrijver niet geslaagd. U kunt zich voorstellen als mensen een andersoortige reactie geven, dan u had verwacht, op bijvoorbeeld de tekst die u schreef in een email, dat dan bij u de alarmbellen moeten afgaan. Want de tekst die u schreef is dan op een andere manier geïnterpreteerd dan u eigenlijk bedoelde.

Schrijf met een rode loper in uw gedachten

Gastvrij tekstschrijven, is nagenoeg hetzelfde als contact hebben met anderen in het ‘echt’. Met het enige verschil dat er geen echte personen aanwezig zijn. Zie de doelgroep-persoon voor u. Leg in gedachten een rode loper uit. Zorg dat uw lezers vrij toegang hebben over de rode loper, zonder obstakels en ontvang ze tekstueel helder en gastvrij van het begin naar het eindpunt.

Schrijf met een glimlach

Zit u lekker in uw vel en bent u ontspannen, dan zult u andere teksten schrijven, dan wanneer u zich niet optimaal voelt of dat u schrijft onder spanning. Bij het schrijven hoort ook kleding waar u zich op dat moment prettig bij voelt en past bij de tekst die u wilt schrijven. Uit onderzoek is gebleken dat lezers uit teksten denken te lezen of ze met een glimlach zijn geschreven.

De volgende keer wil ik het graag met u hebben over de toon van gastvrij tekstschrijven. Ik heb in ieder geval met veel plezier deze tekst voor u geschreven met een glimlach om mijn mond.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

Hieronder kunt u uw vraag stellen over gastvrij tekstschrijven of gastvrije communicatie in het algemeen. Ik help u graag.

 

 

 

 

This post is also available in: English

2 antwoorden
    • Robert Bosma
      Robert Bosma zegt:

      Beste Lisa,
      Wat ontzettend sympathiek, jouw reactie. Dank voor je positieve feedback. Al helemaal uit de ‘pen’ van een schrijf-professional.
      P.S. Mocht je toevallig een tekst van mij lezen, die in jouw ogen (nog) beter kan, dan hoor ik dat ook graag. Ik ga meteen de website http://www.schrijversgezocht.nl bekijken.

      Hartelijke groet,
      Robert Bosma

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *