De klant komt op de tweede plaats
“Dokter Bibber was ziek :(“ appte mijn dochter toen ik haar vroeg hoe het concert van Justin Bieber was. Al jarenlang noem ik deze over het paard getilde artiest ‘Dokter Bibber’. Mijn dochter had veel geld betaald om het concert bij te wonen en onze verwende zanger had te kennen gegeven dat hij zich niet lekker voelde en dus maar een paar nummers lang op het podium ging liggen, in zijn ogen wrijvend. Stuitend en onprofessioneel. Met enkele honderden teleurgestelde fans tot gevolg, las ik later in een recensie.
“Zorg dat je altijd een kroon kunt zetten op alles wat je doet binnen het bedrijf.”
Heb je zaak op orde
Als je je zaak niet op orde hebt, dan doe je je afnemers, wie het ook moge zijn, geen plezier. In de professionele luchtvaart weten ze dat. Als een bemannings-team niet compleet is of niet gereed is om te vliegen, dan wordt er niet gevlogen. De professionele team spirit staat voorop, want alleen dan kun je passagiers optimaal servicen en een veilige vlucht garanderen. Na de vlucht spreekt de gezagvoerder alle bemanningsleden toe en geeft hij of zij opbouwende feedback op de vlucht.
Een kroon op het werk
In ons logo zit een kroon. Dat symbool leidt tot interessante discussies. Velen vinden de kroon van Mind Your Guest écht bij ons passen: want de klant, gast, passagier, patiënt, bezoeker is koning. Dat klopt Echter onze kroon heeft een heel andere betekenis namelijk: “Zorg dat je altijd een kroon kunt zetten op alles wat je doet binnen het bedrijf.” Vanaf de tekst in een email tot aan het project voor een grote klant. Zorg dat je met het hele team trots de kroon van Mind Your Guest draagt. Onze kroon kan diverse ‘vormen’ aannemen. Vaak is het ons ‘corporate statement’-kroon, soms een feestkroon en dan weer een officiële gelegenheden-kroon. Onze kroon-visie werkt intern verbindend binnen onze organisatie. Men wil graag de kroon dragen. En dat merken onze klanten in positieve zin.
Welke kroon zet u op?
Veel bedrijven zijn in eerste instantie naar buiten gericht, richting de afnemers van hun product of dienst. En rijden zichzelf daarmee flink in de wielen. Het succes van een organisatie begint namelijk intern, bij de gezamenlijke drive van alle werknemers. Vanaf de Raad van Bestuur tot aan de receptie-medewerkers. Hoe hoger de functie binnen een bedrijf, hoe belangrijker de voorbeeldfunctie. Het commitment van medewerkers kun je soms afmeten aan de ziekmeldingen. Blijft een medewerker liever nog een paar dagen extra ziek, of wil hij graag zo snel mogelijk weer aan de slag om de ‘kroon’ op te zetten van het bedrijf waar hij of zij werkt? Moet u iedere dag ‘de baas’ zijn of bent u een inspirerend leider? Voelt u zich meer een politieagent of bent u een topcoach?
Weet dan dat het ene veel meer oplevert dan het ander. Het is aan u welke ‘kroon’ u opzet. Laat u inspireren door het Model van Aandacht. Ik vertel u daar graag meer over en met name welke successen het u oplevert.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!