Test uzelf: Bent u écht gastvrij?
Een goede vriendin van ons is purser bij de KLM. Een baan die haar past als haar perfect gesneden blauwe uniform. Kom je bij haar thuis, dan straalt de warmte en gastvrijheid je tegemoet.
Vrienden van ons hebben de inmiddels befaamde en succesvolle Mastino pizzeria’s in Amsterdam. Gastvrij zijn, service en kwaliteit zit in hun genen. Ook thuis zijn wij bij onze vrienden meer dan welkom en mag het ons aan niets ontbreken.
U kunt zichzelf de vraag stellen: krijgt ik energie door gastvrij te zijn, of kost het mij energie?
Omgang in het dagelijks leven
Van boven beschreven voorbeelden ken ik meer professionals die authentiek gastvrij zijn. Als je ze ziet omgaan met dagelijkse situaties en andere mensen dan merk je dat zij van zichzelf gastvrij zijn. Dat zie je aan hun lichaamstaal, dat hoor je aan de toon van hun stem en aan de woorden die ze gebruiken. (Zie ook het Model van Aandacht).
Een knop omzetten
Ik ken ook mensen die in een gastvrij beroep werken die als het ware een knop lijken om te zetten en dan in hun gastvrij rol schieten. Alleen merk en ervaar ik dat die gastvrijheid niet authentiek is. Het komt gemaakt over. Je merkt dat met name aan de communicatie als de (werk)druk hoger wordt of bij werkzaamheden die niet primair met het werk te maken hebben, dat zij terugvallen in hun eigen patroon die minder gastvrij is.
Test uzelf
Zonder te generaliseren wil ik u vragen om eens na te gaan of u zich eerder herkent in groep 1, de mensen die dag in dag uit gastvrij zijn. Of dat u zich toch meer verwant voelt met groep 2, de mensen die gastvrijheid met name inzetten voor hun werk. Uit onderzoek is gebleken dat het voor mensen uit groep 1 minder energie kost om privé en werk met elkaar te verbinden op het gebied van gastvrij zijn en dat zij over het algemeen een positieve kijk op de wereld hebben.
Voor mensen in groep 2 kost het meer energie privé en werk met elkaar te verbinden op het gebied van gastvrij zijn en hebben een meer neutrale en soms een sombere kijk op de wereld.
Het een is niet beter dan het ander, het geeft aan hoe mensen gastvrij zijn in hun ‘systeem’ hebben zitten ten aanzien van mensen die een extra stap moeten zetten om gastvrij te zijn. U kunt zichzelf de vraag stellen: krijgt ik energie door gastvrij te zijn, of kost het mij energie? En wat leveren mijn inspanningen mijn klanten op?
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!