Your body speaks…
Eigenlijk is de volledige uitspraak: “Your body speaks before you speak”. Met deze zin zou ik kunnen volstaan en u verder een mooie dag wensen. Ware het niet dat ik graag meer kennis met u wil delen over het onderwerp lichaamstaal. En hoe u daar uw voordeel uit kan halen.
Met selfies willen wij ons van ons beste en mooiste kant laten zien
Pijlsnelle signalen
Het bijzondere is dat wij allemaal reageren op de lichaamstaal van een ander, vaak zonder dat wij daar ons bewust van zijn. Iemand die u niet kent lacht vriendelijk naar u. Wat is uw reactie? Wellicht lacht u terug? Misschien wat onwennig, want u kent de persoon immers niet. En stel dat die lach niet voor u bestemd is, maar voor iemand achter u? Dan zult u daar, ook met uw lichaamstaal anders op reageren. Want uw onbewuste stuurt pijlsnelle signalen die tot uiting komen in uw lichaamstaal.
Wat is dat eigenlijk lichaamstaal?
Dat is alles wat u met uw lichaam communiceert en met name hoe dat overkomt op anderen. Vaak hebben wij zelf niet eens door wat wij communiceren met ons lichaam. Hoe communiceren wij dan?
- Visueel
- Tactiel
- Olfactorisch
Visueel
Alles wat anderen van de buitenkant aan u kunnen zien. Velen denken dat dit ophoudt bij de kleding die men aan heeft. Maar het is ook van belang hoe men zich in die kleding beweegt en hoe het wordt gedragen. Mannen in pak met hun beide handen in hun broekzakken. Dames die het duidelijk lastig vinden op hoge hakken te lopen. Ook uw oogopslag, uw lach en gepoetste schoenen horen bij de visuele aspecten van uw lichaamstaal. Hou als geheugensteun aan: stel dat u de hele dag gefilmd zou worden en aan het eind van de dag ziet u die film terug. Het is een film zonder geluid. Dus u ziet uzelf bewegen. Hoe u staat. Hoe u loopt. Hoe uw kleding zit. Foto’s maken met onze smartphone doen we met grote regelmaat. Met selfies willen wij ons van ons beste, leukste en mooiste kant laten zien. Niks mis mee! Niet voor niets hebben wij een scala aan fotofilters voor handen om ons beeld zo perfect mogelijk te maken, want wij zijn ons steeds meer bewust hoe wij willen overkomen met onze lichaamstaal. De meeste momenten zijn wij ons juist niet bewust zijn van onze lichaamstaal en vallen we terug in onze comfort zone. Die helaas vaak niet charmant en gastvrij overkomt.
Tactiel
Dan hebben we het over aanrakingen. De meest voorkomende is het handen schudden. Er zijn mannen die graag hiermee een stempel willen drukken door de bankschroef-techniek toe te passen. Wat wil iemand hiermee communiceren? Of het bij de eerste ontmoeting meteen willen uitdelen van onze bekende drie klapzoenen. Hoe komt dat over? Alhoewel dat laatste per land kan verschillen. Tijdens een opdracht in Congo, moest ik bij binnenkomst meteen de dames van het hotelmanagement kussen. En eenmaal vertrouwd met de mannen diende ik ze te begroeten met een handdruk en het drie keer aantikken via elkaars voorhoofd. Tactiele lichaamstaal zonder een woord te spreken die op het juiste moment alles zeggen.
Olfactorisch
De letterlijke betekenis van dit woord is ‘Met het reukzintuig’. Want u ruikt lekker of u ruikt niet lekker. Ik hoef u niet uit te leggen wat geur voor effect heeft, zonder dat er een woord gesproken is. Het gebruik van eau de toilette en parfums hebben zijn effect bij de juiste dosering. Te weinig, dan ruikt men het niet. Teveel, dan is het overheersend. Het is ook belangrijk om te weten dat ons reukvermogen snel gewend raakt aan onze cosmetische geuren, dus is men al snel geneigd om teveel op te doen. Een goede parfumeriewinkel kan u daarin adviseren.
Het veel en constant eten van gekruid eten heeft ook effect op iemands lichaamsgeur net zoals iemand met zeer actieve zweetklieren en kleding die te lang gedragen wordt zonder een wasmachine te zien. Ja, echt waar dat komt ook nog steeds voor.
Of u nu met collega’s, klanten, gasten, passagiers, patiënten, bezoekers of zakenrelaties werkt, weet wat u communiceert zonder dat u maar woord heeft gesproken. Als u dat weet, doe er dan extra uw voordeel mee.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Mind Your Guest
Successen bereiken met lichaamstaal is een onderdeel van het Model van Aandacht.
*Het Model van Aandacht wordt wereldwijd gebruikt door diverse (inter)nationale communicatie, marketing en hospitality-opleidingen. Ook wordt het model gebruikt als implementatie-tool binnen middelgrote en grote organisaties, van bedrijfsleven, zorginstellingen tot hotels en restaurants. Vraag hier meer informatie, een presentatie, lezing of masterclass aan.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!