Under cover non communicatie
In de wereld van gastvrijheid, service en kwaliteit kom je in het dagelijks leven heel wat omissies tegen. En soms ook van mensen waarvan je denkt dat zij professionals zijn, afgaande op hun leeftijd.
Een verhaal uit de praktijk
Mijn echtgenote en ik hadden een heerlijke vrije dag voor onszelf gepland. Dat begon met een lunch op een van onze favoriete adresjes in Amsterdam. We wilden daarna nog naar een museum. Maar het regende dus besloten we richting huis te gaan.
Schoenen
Eenmaal richting afslag RAI, gaf mijn vrouw aan naar een bepaald type schoenen te willen kijken bij een winkel op het Gelderlandplein.
Daar aangekomen pakte zij direct een schoen uit het schap bij een winkel en liet het mij zien met de vraag wat ik ervan vond. Het was een mooie schoen passend bij haar smaak, vond ik.
Wie kan ons helpen?
Om ons heen kijkend konden wij niemand ontdekken waarvan wij het vermoeden hadden dat die in deze winkel zou kunnen werken. Dus wij naar de balie. Maar na vijf minuten niemand die ons te woord stond.
Er waren diverse mensen in de winkel gezellig met elkaar aan praten. Bij geen van die personen konden wij visueel achterhalen of die bij die winkel hoorden.
Gedecideerd
Mijn echtgenote liep richting twee heren die ontspannen stonden te keuvelen en tegelijk een beetje populair stonden te doen tegen een dame die schoenen aan het passen was.
Mijn vrouw nam de proef op de som: “Werkt u toevallig in deze winkel?” Eén van de heren keek wat verbaasd en verstoord op en antwoordde: “Ja”. Waarop mijn vrouw vervolgde “Weet u misschien of deze schoen er ook een maat groter is?”. De man reageerde gedecideerd: “Ga ik even kijken”. Bijna op een toon van “Als u dat wilt …”
Under cover
De betreffende persoon bleef een tijd weg. De andere man kwam nu ook in beweging en bleek ook in de winkel te werken. Dus twee mannen, werkzaam in een winkel en het talent hebben zich ongastvrij en totaal under cover op te stellen.
Maatboog
Eindelijk komt ‘onze’ man met de schoen die mijn vrouw eerder uit het schap had gehaald. We kregen een hele verhandeling met als thema: ‘We hebben bij de inkoop niet de hele maatboog van deze schoen ontvangen.”
“Dus”, reageerde mijn vrouw…. “U heeft ‘m niet in mijn maat?” “Nee”, antwoordde de man met een energie alsof hij in de verkeerde winkel stond. “Zoals ik zei we hebben niet de hele maatboog voor deze schoen, kom ik nu achter.”
Verdekt opstellen
Het woord maatboog blijft natuurlijk bij ons een ‘running gag’. Maar erg vreemd om je als gastheer/verkoper en wellicht wel als bedrijfsleider, zo verdekt op te stellen, heel erg met jezelf bezig te zijn en dan ook geen notie hebben van je eigen schoenencollectie.
Verprutsen
Als ik het heb over het Model van Aandacht, dan scoort deze winkel wel heel erg laag. Zelfs op een toplocatie als het Gelderlandplein is het bijna knap dat je het als nering zo kunt verprutsen.
Dat gaat u natuurlijk niet gebeuren. Maar ja, u kunt ook niet alles zelf en tegelijk als ondernemer. Daarom hebben wij voor u het Model van Aandacht ontwikkeld. Met een beetje hulp van ons maakt u uw bedrijf onweerstaanbaar, klanten die graag bij u kopen en graag weer bij u terug komen.
Meteen succesvol aan de slag? Maak gebruik van ons onweerstaanbare aanbod hieronder.
Uw klant is veel waard en is het meer dan waard.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma | Mind Your Guest
Als u reageert, dan doe ik u een onweerstaanbaar aanbod.
5 bedrijven kunnen zich inschrijven voor een exclusieve en persoonlijke dagsessie met mij en het Model van Aandacht. Ga naar deze link, schrijf u in, het formulier staat onderaan de betreffende pagina, en vul de volgende code in: MVA-07-19.
Mijn team en ik zitten voor u klaar.
’tenekenkrommend’!
Dag Marjon,
Dank voor je reactie. Dit was wel een heel bijzondere en bijna Kafkaeske situatie.
Hartelijke groet,
Robert