Een gevoel van veiligheid werkt als klantenmagneet
In diverse media duiken teksten op, over de nieuwe gastvrije benadering van klanten, gasten, bezoekers en passagiers. Die nieuwe benadering zou dan heten ‘veiligheid’.
Schijnveiligheid
Begrijpelijk dat deze term naar voren komt nu veel mensen zich extra veilig willen voelen. We lopen met bogen om elkaar heen. Op winkelwagenafstand van elkaar struinen we massaal door de supermarkten. En in het openbaar vervoer bewaren we een grote afstand tot elkaar met zelf geborduurde mondkapjes op. Is dat allemaal veilig of is het schijnveiligheid?
Kippengaas
Met grote bogen om elkaar heen lopen, schijnt onzinnig te zijn. In de supermarkten bewaren met ons rollend materieel afstand, maar botsen nog net niet tegen elkaar op in de drukke winkelpaden. Agosj… en dan die huisvlijt aan mondkapjes… Een epidemioloog zei laatst: “Dat is het zelfde als jezelf en anderen beschermen tegen muggen met kippengaas. “
Bungee jumpen
Het veiligheidsgevoel is altijd al belangrijk geweest bij de mens. Zelfs de bungee jumpende gek wil ervan verzekerd zijn dat het elastiek waaraan hij vastzit hem wel veilig laat bungelen aan het eind van zijn duik in het diepe.
Hoge bestedingen
Bedrijven die al jaren succesvol werken met het Model van Aandacht van Mind Your Guest, weten dat veiligheid een onlosmakelijk onderdeel is om klanten aan je te binden. Sterker, de bestedingen worden per klant significant hoger, wanneer zij zich veilig voelen. Maar dat vraagt wel om een consistent, geloofwaardig en goed doordacht beleid.
Klantenmagneet
Mind Your Guest heeft zich verdiept in hoe succesvolle bedrijven klanten aan zich weten te binden. En waarom klanten steeds weer kiezen voor dezelfde bedrijven en merken. Deze strategie hebben wij vertaald in het Model van Aandacht.
De kracht van het Model van Aandacht is dat het werkt als een klantenmagneet door de 3-eenheid: gastvrij zijn, service en kwaliteit op alle bedrijfsniveaus toe te passen. Een bedrijf dat in ieder contact met zijn klanten de beloftes van deze 3-eenheid nakomt, wint het vertrouwen van zijn klanten.
Een gevoel van veiligheid
Als klanten zich vervolgens steeds meer vertrouwd voelen bij een bedrijf, dan gaan zij zich veilig voelen. En mensen komen graag terug daar waar het voor hen veilig is. Dat gevoel van veiligheid is voor iedere klant weer anders.
The Connect Effect
Is er dan nog iets ultiemers dan dat klanten zich veilig voelen? Jazeker. In het Model van Aandacht heet dat The Connect Effect. Het effect dat klanten graag aan een bedrijf of merk verbonden willen blijven en het niet erg vinden eventueel meer te betalen voor de producten en diensten. Klant en merk hebben een hechte relatie opgebouwd, gebaseerd op vertrouwen en zich veilig voelen.
Aan de slag, juist nu
Deze periode vraagt om anders denken en anders doen. Nu is hét moment om als bedrijf of merk je te onderscheiden en succesvol klanten aan je te binden. Geef ze een echt gevoel van veiligheid. Het Model van Aandacht geeft je de mogelijkheden en de kansen daarvoor. Dus, aan de slag.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!