De Aandacht Top 5 van de nieuwe consument
Nog niet zo heel lang geleden vielen prachtige bedrijven, zoals boekenwinkel Scheltema in Amsterdam ten prooi aan de ‘nieuwe’ economie. Want waarom naar een boekenwinkel, als je het ook online kunt aanschaffen?
Fijn om te ervaren dat Scheltema alweer een tijdje terug is in het straatbeeld.
Professioneel en gedreven medewerkers dragen uiteindelijk bij aan het succes van uw bedrijf.
Aandacht
Wat ik blijf herhalen is: er is één ding, naast eten en drinken, waar de mens niet zonder kan: aandacht. Vanaf het moment dat we geboren zijn willen we aandacht en dat zal ons hele verdere leven een van onze basisbehoeften blijven. Iedereen wil op zijn of haar eigen manier aandacht. De een wil er meer van, de ander neemt met iets minder genoegen.
Online
Natuurlijk is online internet niet meer weg te denken. Het gemak alleen al. Ook de service is over het algemeen redelijk goed geregeld. Alleen wat ook hier ontbreekt is echte aandacht. Ja, u kunt op sommige sites chatten. Komt er zo’n pop-up scherm met een foto va een fris ogende dame of heer: “Kan ik je helpen?” Dat noem ik voor het gemak ‘instant aandacht’.
Geven van echte aandacht
Het geven van echte aandacht is een ander punt. Het interessante is, dat iedereen, ja ook u als professional, de gereedschappen heeft om echte aandacht te geven. Daarom was ik ook zo blij met de mededeling in de krant over de ‘Wonderlijke opstanding van de Amsterdamse boekhandel’.
Aandacht Top 5
Dit is de nieuwe Aandacht Top 5:
- Aandacht geven
- Gastvrij zijn
- Service
- Kwaliteit
- Snelheid
De juiste snelheid
In de waardeketen van de nieuwe consument is het begrip ‘Snelheid’ erbij gekomen. De consument wil dat de winkels die zij bezoeken hun producten direct op voorraad hebben. Er zijn webshops waar je artikelen ’s middags bestelt en die dezelfde avond worden bezorgd. Soms wacht de bezorger keurig bij de deur tot u de aangekochte artikelen hebt goedgekeurd. Desnoods past u de bestelde goederen. Niet goed? Dan neemt de bezorger de bestelling weer mee.
De Aandacht Top 5-waarden vonden wij in het verleden zo normaal om aan te bieden, maar zijn steeds meer naar de achtergrond verdrongen. Veelal ingegeven door de economische druk, de explosieve opkomst van online winkelen, maar ook door de slechte begeleiding van personeel.
Motiveren en trainen
Het motiveren en trainen van personeel valt ook onder de hoofdstukken van de Aandacht Top 5. Want professioneel en gedreven medewerkers dragen uiteindelijk bij aan het succes van uw bedrijf. Klanten laten blijken dat zij graag weer bij uw bedrijf terugkomen en vaak meer gaan besteden. Online winkelen is inmiddels niet meer weg te denken uit de huidige economie. Maar dan wel in combinatie met de ‘real live’ wereld en volgens de regels van de Aandacht Top 5.
Zet de Aandacht Top 5 in op uw winkelvloer, in uw restaurant, uw hotel, uw receptie, klantenservice, overal waar u direct of indirect contact heeft met uw klanten, gasten, passagiers, bezoekers en abonnees.
Uw vragen over de Aandacht Top 5 en hoe die in te voeren in uw organisatie, zijn van harte welkom. Wij besteden er vanzelfsprekend alle aandacht aan.
Met gastvrije groet
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!