Twee vraagstukken vragen om uw professionele advies
“We zijn op de wereld op elkaar te helpen, nietwaar’. Een lied uit de jaren ’60 van de vorige eeuw, geschreven en gecomponeerd door Harry Bannink en Eli Asser voor de TV-serie ‘Het Schaep met de 5 Pooten’. Dat verhaalt over een kroeg in de Amsterdamse Jordaan. En zie hier het basisprincipe van wat wij in de zakelijke wereld ‘je netwerk inzetten’ noemen. Want, zit u ergens mee? Heeft u een vraag? Deel het met anderen. Heb ik (ook) moeten leren…
Twee gasten in een restaurant maken de gastheer duidelijk dat zij erg veel last hebben van de tafel naast hen
Ego
Iedereen heeft een ego. Anders zou u niet bestaan. Het wordt alleen lastig als uw ego niet voor u werkt, maar u juist in de weg zit. Ondernemers kunnen daar nog weleens last van hebben. Daar kan ik over mee praten. Ik vond dat ik als directeur/eigenaar van een bedrijf alles hoorde te weten. Al snel kwam ik erachter dat ik niet alles weet en dankbaar gebruik kan maken van mijn netwerk. Sterker nog, ik werd ooit een keer door een goede vriend aangesproken, waarom ik hem niet even om zijn advies had gevraagd, bij een vraagstuk waar ik al een tijd mee rondliep. Over netwerk gesproken, mag ik zo vrij zijn om van uw kennis gebruik te maken voor twee vraagstukken?
Dit zijn de twee vraagstukken:
De gast vond de wijn toch niet lekker
Twee gasten in een restaurant maken de sommelier kenbaar welke wijn zij graag willen bestellen. De gekozen fles rood van € 50 wordt door de sommelier gepresenteerd en ontkurkt. De gasten proeven de wijn, gaan met elkaar in discussie en geven aan dat zij de wijn niet lekker vinden. Ook de sommelier neemt de proef op de som. De wijn is goed en smaakt zoals deze wijn hoort te smaken. Vraag: wat zou u de sommelier adviseren om te doen?
Gezellig rumoerige tafel
Twee gasten in een restaurant maken de gastheer duidelijk dat zij erg veel last hebben van de tafel naast hen. Daar zitten vier gasten gezellig met elkaar te kletsen en te lachen. Een gezellige tafel, volgens de gastheer en zeker niet storend. De gasten met de klacht vragen of de gastheer daar wat van wil zeggen, maar willen uitdrukkelijk niet laten weten dat de klacht van hen afkomstig is. Vraag: hoe zou u dit als gastheer oplossen?
Twee vraagstukken uit de praktijk, die op diverse manieren opgelost kunnen worden. Ik ben zeer benieuwd wat uw adviezen zijn en hoe u zou handelen. Hartelijk dank voor het meedenken.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Ik zou vragen of je de gasten welke de overlast hebben kan plezieren met een speciale tafel in de rustige hoek.
Plezier ze daar met aandacht en begrip en verwen ze met de ingrediënten waarvoor ze gekomen zijn. Zo heeft iedereen een fijne avond
Hartelijk dank Michiel, mooie suggestie. Hartelijke groet, Robert