Is jouw bedrijf al een succesvol merk?
Heb je weleens stil gestaan bij de vraag wat jouw relatie is tot merken versus producten? Gewoon merken en producten in het algemeen?
Boodschappen
Stel je gaat boodschappen doen bij een supermarkt. Kies je dan voor de dichtstbijzijnde, de grootste, de ruimst gesorteerde of voor één bepaalde supermarkt? Of bezoek je voor verschillende boodschappen diverse supermarkten?
Merkproducten
Als je bijvoorbeeld voor het schap met zoutjes staat. Gaat je hand dan direct naar een A-merk, het huismerk of naar een voordelig Euro Shopper-achtig merk? En hoe maak je die keuze? Resoluut, of weeg je het ene tegen het ander af? Of koop je altijd merkproducten? Allemaal keuzes die je bewust en onbewust maakt ten aanzien van merken en producten. En zoals jij dat doet op jouw eigen manier, zo doen anderen dat op hun manier.
Sturingsmechanismen
De keuzes die je maakt worden veelal gedaan op basis van jouw waarden en overtuigingen. Zeer belangrijke sturingsmechanismen van de mens. Waarden en overtuigingen bepalen of jij iets wel of niet doet. Of dat je iets wel of niet koopt.
Waarden
Wat zijn waarden? Waarden zijn de dingen die jij belangrijk vindt in het leven. In de context van boodschappen doen kan dat bijvoorbeeld zijn: gezondheid, versheid, bereikbaarheid, assortiment, vertrouwdheid, vriendelijkheid, voordeligheid, enzovoort.
Overtuigingen
Overtuigingen zijn die zaken waar je echt van overtuigd bent. Uit eigen ervaring of omdat je dat hebt meegekregen vanuit jouw jeugd. Mijn moeder zei altijd: “Groenten eet je niet uit een potje”. Of de overtuiging: ‘Je kunt beter een merkproduct kopen, dan is het altijd goed’. Het zijn als het ware jouw waarheden geworden.
Klanten
Maak ik nu een stap naar jouw bedrijf, dan wordt het besluit om klant te worden door mensen gedaan op basis van hun waarden en overtuigingen. Het is dus van groot belang voor jou als ondernemer om te weten wat jouw klanten belangrijk vinden.
Onderscheidend
Nog interessanter is te achterhalen wat hun overtuigingen zijn ten aanzien van jouw bedrijf. Dus wat ze van jouw bedrijf vinden. Wil je successen boeken en nieuwe klanten aantrekken, dan is het belangrijk dat de belofte van jouw bedrijf onderscheidend, uniek en relevant is voor jouw klanten.
Merk hoe goed het werkt
Benader jouw bedrijf als een merk. Een merk met een unieke en onderscheidende belofte. Een belofte die niet alleen in taal wordt gecommuniceerd, maar een onderdeel is van de bedrijf DNA. Doe en denk als een merk. En merk hoe goed dat werkt!
Om jouw bedrijf stevig in de markt te zetten, bied ik jou als ondernemer GRATIS de nieuwe Marketing Kracht Formule aan, met een reeks van daadkrachtige merk onderscheidende tips. Mocht je vervolgens dan écht aan de slag willen, dan ben ik er ook voor je. Tot snel.
Hartelijke groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!