De kunst van het gastvrij verleiden
Je hebt verkopers en verhalenvertellers. Wat is het verschil? En wat doet dit verschil in het contact met klanten?
Van gast naar klant
Laatst sprak ik een ondernemer die enkele winkels heeft, gebaseerd op de Engels en Schotse country lifestyle. De collectie omvat onder andere kleding, schoeisel en meubels. Hij spreekt zelden over klanten, maar heeft het liever over gasten. Want zegt hij: “Als mensen je winkel binnenstappen zijn het je gasten en wellicht dat het ook nog klanten worden als ze tot een aankoop overgaan.” Interessante zienswijze.
“The product you sell, is the story you tell.”
De cruciale stap
Als je bovenstaande gedachtengang volgt en daar werkelijk invulling aan geeft, heb je iets wezenlijks te doen wil je een ‘klant’ gast laten voelen, om hem daarna als klant te mogen feliciteren met zijn aankoop. Welke cruciale stap of stappen moeten er genomen worden om van een gast een klant te maken, zonder dat hij of zij zich een klant voelt.
Gastvrij verleiden
Ik ben er van overtuigd dat de cruciale stappen hem zitten in het gastvrij verleiden. Wetende dat je alleen iemand kan verleiden als je met de persoon of personen op dezelfde golflengte zit. Men moet wel open staan om verleid te worden. Dat kan alleen maar als diegenen zich veilig voelen in een sfeer waar ze graag willen zijn. Die sfeer wordt gecreëerd door de omgeving waarin u uw gasten ontvangt, uw lichaamstaal, de toon van uw stem en de woorden die u spreekt. Met verkopen bereikt u veelal niets, maar verleiden kan tot verkoop leiden.
The product you sell…
Tijdens mijn Amerikaanse reclamebureau-periode heb ik ooit geleerd: “The product you sell, is the story you tell.” En daar ben ik nog steeds van overtuigd. Verleid klanten met een authentiek verhaal. Als u ze weet mee te nemen in uw verhaal hoeft u niets te verkopen, want dan gaat men haast als vanzelf tot de aankoop over. Waarom? Omdat zij deel willen uitmaken van uw verhaal of hetzelfde willen ervaren en u volledig geloven.
Ieder product heeft een verhaal
Leer verhalen vertellen. Lees de achtergronden van uw producten of diensten. Waar komt het vandaan, waar ligt de oorsprong?. Hoe is het ooit begonnen? Wat was de missie, visie, overtuiging van diegenen die aan de basis stonden? Het maakt niet uit waar het over gaat. Iedere product of dienst heeft een verhaal en creëert door de jaren heen weer nieuwe verhalen. Aan u om het verhaal zo te vertellen, dat het naadloos aansluit op de stemming van diegenen tegenover u. Door een goed verhaal zijn uw klanten verkocht.
Verhalen vertellen is een onderdeel van het Model van Aandacht. Ook succesvol worden in gastvrij verleiden? Mag ik u verleiden om contact met mij op te nemen?
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!