Maak uw speciaalzaak speciaal speciaalzaak delicatessen supermarkt model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid oogcontact lachen

Maak uw speciaalzaak speciaal

Ik ben gek op speciaalzaken. Of het nu om mode, eten, meubilair of antiek is. Wellicht omdat ik hou van mooie, stijlvolle en verrassende producten. Authentieke producten van goede kwaliteit. Daar hoort ook een advies bij met het juiste niveau van gastvrij zijn, service en kwaliteit.

Teruglopend klantenbezoek

Onlangs gaf ik een presentatie over het Model van Aandacht, met als rode draad: hoe je als ondernemer (nog) succesvoller klanten aan je bindt en omzet verhoogt door gastvrij zijn, service en kwaliteit op te nemen in het DNA van je bedrijf. Wat trof ik aan? Veel ondernemers die klaagden over teruglopend klantenbezoek, omdat de grootwinkelbedrijven en ketens in hun omgeving ook de handschoen hebben opgepakt om bepaalde bijzondere producten aan hun assortiment toe te voegen. Maar zeg nou eerlijk, een supermarkt is geen delicatessen- of speciaalzaak. Net zo min als een grootmodebedrijf geen exclusieve collecties en maatvoeringen heeft.

Klanten komen graag bij u. Helemaal als u er zelf ook zin in heeft.

Rondstruinen

Zal ik eens wat zeggen: weekendinkopen doen bij een supermarkt vind ik iedere keer weer een klus, maar van rondstruinen in een speciaalzaak kan ik genieten. En als aan alle voorwaarden wordt voldaan op het de niveaus van gastvrij zijn, service en kwaliteit dan ben ik verkocht. Want naast een grote reeks bijzondere producten is de persoonlijke aandacht en kennis daarover bij speciaalzaken iets wat je bij grootwinkelbedijven vaak niet tegenkomt. Het is dan ook een geschenk om met een ondernemer te praten over elkaars gezamenlijke passie.

Pluspunten

Allemaal punten waar speciaalzaken het verschil in maken. Pluspunten die ondernemers naar buiten kunnen brengen in hun communicatie. Ik ken speciaalzaken die het heel erg druk hebben En ik ken ook zaken waar het een stuk rustiger is. Het verschil is toch iedere keer weer: échte aandacht voor de klant. Plezier uitstralen. Klanten verwennen met een mooi verhaal over een product. En niet te vergeten laat uw klanten proeven, voelen, passen.

Maak uw speciaalzaak speciaal. Klanten komen graag bij u, helemaal als u er zelf ook zin in heeft. Maar ja, geldt dat niet voor iedere bedrijfstak?

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *