Meer succes met uw communicatie? Neem uw podium!
U leest vaker mijn blogs en dus weet u wellicht ook dat ik interim werkzaam ben geweest bij Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Verantwoordelijk voor hospitality, marketing, communicatie en PR met als doel Carré gereed maken voor de uitbundige viering van het 125-jarig bestaan in 2012.
Wat voor werk u ook doet, u wordt bekeken door iedereen die u kan zien op de werkvloer.
Voorbereiding
Voor mijn lezingen en trainingen maak ik regelmatig gebruik van mijn ervaringen bij Carré. En dan met name datgene wat mij zo fascineerde, namelijk hoe artiesten zich voorbereiden in de coulissen, het podium betraden en direct contact maakten met het publiek. Daar heb ik veel van geleerd.
Communicatie
Want hoe gaat dat in uw werk? Want ook uw communicatie met uw klanten, gasten, collega’s, live of via de telefoon of email vergt voorbereiding en de juiste houding ten aanzien van wat u gaat communiceren en met wie u communiceert. Een artiest gebruikt de coulissen om zich voor te bereiden om daarna de vloer op te gaan, waar iedereen in de zaal hem of haar kunnen zien. Best spannend.
De maestro
Zo stond ik ooit in de coulissen van Carré naast pianovirtuoos Ludovico Einaudi, die zich concentreerde op zijn optreden. Het zaallicht was inmiddels gedimd, het uitverkochte theater was doodstil, een spot lichtte de vleugel uit op het podium. Met een kordaat knikje gaf de wereldberoemde Italiaanse pianist aan dat zijn optreden zou beginnen. Met een paar passen liep hij het podium op, waarop een daverend applaus volgde, dat een tijd aanbleef. Pas toen het muisstil was klonken de eerste serene klanken uit de vleugel van de maestro. Het werd een memorabel concert.
Uw publiek
Net zoals een toneelvloer coulissen heeft, zo ook heeft ook de plek waar u werkt ongetwijfeld ruimten waar u zich kunt voorbereiden voordat u de ‘vloer’ op gaat en u in het zicht komt van uw ‘publiek’. Want wat voor werk u ook doet, weet dat u wordt bekeken door iedereen die u kan zien op de werkvloer.
Glansrol
In een restaurant zijn dat alle gasten. Dus niet alleen de gasten aan de tafel die u bediend. In een kantoorsituatie zijn dat alle collega’s, dus niet alleen diegenen die u even spreekt. Bij een winkel zijn dat alle klanten, dus niet alleen de klanten die u te woord staat. In een vliegtuig zijn dat alle passagiers en niet alleen diegene die u een maaltijd serveert. Wees u dus te allen tijde bewust van uw lichaamstaal, uw oogopslag, alles wat anderen aan u kunnen zien.
Net zoals een artiest stelt u uw vakmanschap en persoonlijke presentatie vanuit uw ‘rol’ ten diensten van uw publiek. Speelt u iedere keer weer een glansrol?
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!