Vorige week stuitte ik op Facebook op een bericht van ‘We are horeca’. Er had net zo goed kunnen staan ‘We hate horeca’.

Dit initiatief schrijft over de 10 ergernissen van horecamedewerkers over het gedrag van gasten. Wat ik las was stuitend, de inhoud laat ik voor wat het is.

Wat mij zo tegenstaat is het in openbaar naar buiten brengen van je ergernissen ten aanzien van gasten die in feite jouw salaris betalen.

Dit vanuit een vak waar gastvrij zijn, service en kwaliteit juist heel belangrijk zijn.

Het zal uw medewerker of collega maar zijn die uw bedrijf de das om doet omdat hij via social media uw gasten aan de schandpaal hangt.

Wij Nederlanders staan al niet zo bekend om onze mate van gastvrij zijn. Maar ik moet toegeven, we worden er steeds beter in.

Uw ergernis uiten over gasten kunt u kwijt in een gesprek met uw collega’s. Professioneel, achter de schermen. En niet amateuristisch op een openbaar platform.

Wat dan laat u zich als ‘professional’ wel heel erg in de kaart kijken. Sterker nog u laat uw bijzondere beroep en vakgenoten behoorlijk in de kou staan.

U bent in staat de stemming en het gedrag van uw gasten om te buigen naar negatief of positief. Dat laatste door uw vak heel goed uit te oefenen.

Gelukkig zijn er genoeg gepassioneerde vakmensen, die weten hoe je gasten het optimaal naar de zin maakt.

Nogmaals mijn oprechte excuses.

Met gastvrije groet,
Rob Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *