hospitality klantvriendelijkheid training gastvrijheid Ceci n'est pas une pipe René Margritte Mind Your Guest Scan Robert Bosma restaurant hotel winkel bedrijf

What YOU see is not WHO you are!

Confrontatie en zelfreflectie

Ja, ik geef het eerlijk toe, ik vind het ook niet altijd even makkelijk. Maar ik ervaar het steeds weer als uitermate leerzaam en het levert mijzelf en ons team veel op. Persoonlijk en financieel.

Stelt u zich het volgende voor: u staat voor de spiegel. Dus u ziet uw spiegelbeeld. Op basis van wat u ziet heeft u een oordeel over uzelf. Wellicht past u een en het ander aan. U brengt uw haar in orde, u doet kleding aan waarbij u zichzelf er goed in vindt uitzien of waar u zich prettig in voelt. Dat oordeel over uzelf in de spiegel kan per dag verschillen, naargelang in welke stemming u bent en wat de dag u gaat brengen. De confrontatie zit ‘m in het feit, dat de mensen om u heen u op een geheel andere manier zien. Zijn zien u letterlijk en figuurlijk vanuit een ander perspectief.  En ook zij zien u vanuit hun eigen oordeel en hoe zij zich op dat moment voelen.

Vaak is een kleine aanpassing al voldoende om grote positieve resultaten te boeken.

Uw neutrale blik gericht op uw bedrijf

Hoe kijkt u naar uw bedrijf? Uw restaurant, hotel of winkel? Dat ziet u ook niet in spiegelbeeld. En zonder dat u het wellicht weet, bekijkt u uw eigen bedrijf altijd bevooroordeeld, naargelang in wat voor stemming u bent. Ik heb inmiddels ervaren dat dit een van de grootste valkuilen is voor een ondernemer. 

“Ja, maar…”

In gesprek met ondernemers, leg ik soms zaken op tafel die mij opvallen en die beter kunnen. Soms krijg ik dan een stroom aan reacties, vaak beginnend met ‘Ja maar….’

“Ja maar, het personeel…” “Ja maar, de concurrentie…” “Ja maar, daar is geen geld voor…”

In plaats van “Interessant, zo had ik nog niet bekeken.” Al was het alleen al om uzelf de tijd en de mogelijkheid te geven mij een kosteloos advies te ontfutselen. En weet; dat advies geef ik u graag. Om zo oordeelloos mogelijk naar uw bedrijf te kijken, hebben wij een scan ontwikkeld. Tijdens die scan wordt stap voor stap de wandelgang van een klant of gast nagebootst. Van latente behoefte tot de uiteindelijke transactie.

Op die manier wordt helder, waar klanten kunnen afhaken en waar zij aanhaken. Zo worden obstakels en successen binnen uw bedrijfsproces zichtbaar. Vaak is een kleine aanpassing al voldoende om grote positieve resultaten te boeken.

Boek meer successen met uw bedrijf. Sta open voor zelfreflectie. Gun uzelf en uw bedrijf de Mind Your Guest Scan. Ik beloof u, wij houden u geen spiegel voor.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *