Klant: Hotel Association Nepal (HAN)
Case: Staff en medewerkers vinden het lastig om te gaan met de kwaliteit die westerse toeristen eisen
Middelen: Training Model van Aandacht en tailor made trainingen in hoe de wensen te begrijpen van westerse toeristen
Resultaat: Staff en medewerkers die stevig in hun schoenen staan en er helemaal voor gaan
Groot succes door Mind Your Guest voor Hotel Association Nepal (HAN) in Chitwan, Nepal
In het jungle gebied van Chitwan in Nepal ligt het stadje Sauraha. Met zijn 110 hotels wordt dit gebied druk bezocht door toeristen uit eigen land, India, China, Europa, Amerika en Rusland. Sauraha staat vooral bekend om zijn avontuurlijke safari’s, waar in de jungle wilde olifanten, tijgers, beren, herten, neushoorns, krokodillen, slangen en het grootste aantal unieke tropische vogels leven.
Internationaal toerisme
Het internationale toerisme vraagt veel van de hotels en de medewerkers die daar werken. De Nepali zelf zijn bescheiden. Dat leren ze van huis uit. Kom je een mondigere Nepalees tegen, dan heeft-ie veelal een periode in het buitenland gestudeerd. De Nepalese, Indiase en Russische gasten zijn veeleisend en vragen veel van de medewerkers. Aan de andere kant zijn het ook de gasten die veel geld uitgeven aan vertier, eten en drinken.
De Europese gast is coulant tegenover de Nepalese hotelmedewerkers. De meeste bescheiden Nepali werkend in de hotels verdienen een laag salaris en maken lange uren.
Training management en staff
Mind Your Guest begeleid het management en de staff van de hotels in het uitdragen van hospitality, service en kwaliteit volgens het Model van Aandacht. Daar waar Europeanen het op prijs stellen dat zij bij de naam worden genoemd, zijn de Nepalese en Indiase gasten daar in het geheel niet van gediend. Vriendelijk lachen lijkt synoniem aan het bieden van gastvrijheid. Alleen gaat dat niet op voor alle gasten.
Tools aanreiken
Mind Your Guest heeft praktische ’tools’ aangereikt hoe om te gaan met de diverse type gasten. Tijdens ons verblijf hebben wij ook samen met het management van de hotels beschreven hoe het service- en kwaliteitsniveau te verhogen. Met als uiteindelijk doel: ‘The Connect Effect’. Het effect dat gasten langer willen blijven, graag weer terugkomen en ook meer besteden. En uiteindelijk hun positieve ervaringen delen met anderen en op websites zoals TripAdvisor.
Tailormade training
Speciaal voor Sapana Village Lodge heeft Mind Your Guest een tailormade training ontwikkeld. De eigenaar begon op z’n 13e aan zijn droom (sapana). Een resort midden in de natuur om daarmee een bijdrage te leveren aan de samenleving.
School
Nu meer dan 20 jaar later is er een prachtig resort met uitzicht op de jungle. Er is ook een Sapana Village School verrezen, waar Nederlandse leraressen een leermethode hebben ontwikkeld die op een hoger niveau ligt dan in Nepal. De Sapana Foudation helpt vrouwen hun eigen producten te ontwikkelen die verkocht worden in de winkel op het resort. Het was voor ons een eervolle taak om de medewerkers deelgenoot te maken van de wereld van internationale hospitality.
Vervolgmissie
De succesvolle missie van bijna drie weken werd officieel afgesloten met de uitreiking van certificaten aan alle trainingsdeelnemers. Een vervolgmissie is gepland en ook vanaf Nederland zullen de deelnemers ondersteund worden.