Waar een probleem is is business mopperen klagen probleem oplossing business consument passagier Nespresso Virgin Richard Branson plan training gastvrijheid klantvriendelijkheid service kwaliteit Mind Your Guest Robert Bosma

Waar een probleem is, is business

Boven geschreven statement is een gouden regel in marketing. Als je een probleem signaleert, daar een oplossing voor biedt en vertaalt in een slim business-model, dan is succes verzekerd.

Mensen zijn probleemdenkers

Hoe kan dit zo simpel zijn, zult u wellicht denken. Ik zou zeggen, kijk en luister om u heen; u zult weinig mensen aantreffen met een groot en creatief oplossend vermogen. Met andere woorden, mensen denken veelal in problemen. Veel mensen weten zelfs negatieve elementen te ontdekken bij iets wat gewoon goed is. Het zit wellicht in veel mensen besloten. En dat is fijn, zo niet heel fijn voor u als ondernemer. Want biedt u een oplossing voor dat probleem, dan bent u in business.

Een tip: luister ook goed naar uw eigen gemopper, want daar kan zomaar een gouden idee in schuilen!

Marktonderzoek

Doe een marktonderzoek onder uw doelgroep, die groep hoeft niet eens zo groot te zijn, en hoor waar consumenten over mopperen. Vertaal dat gemopper in een oplossing en u hebt een interessant aanbod. Veel ondernemingen zijn groot geworden op die manier. Topondernemer Richard Branson, startte jaren geleden op die manier zijn succesvolle luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic, om zijn eigen onvrede en die van andere passagiers over de service en flexibiliteit van de grote luchtvaart-aanbieders te stillen.

Waar een probleem is is business mopperen klagen probleem oplossing business consument passagier Nespresso Virgin Richard Branson plan training gastvrijheid klantvriendelijkheid service kwaliteit Mind Your Guest Robert Bosma

Nespresso

Het koffie-concept Nespresso is ook zo’n mooi voorbeeld. Dit succesverhaal laat tevens zien dat het bij consumenten vaak niet gaat om er een financieel voordeel uit te halen. Want geef toe, een koffiecupje van 35 eurocent waar slechts 5 gram koffie in zit, is toch aardig aan de prijs. Maar het probleem dat consumenten ervoeren was dat zij geen goede koffie thuis konden schenken, zonder een mega-investering te moeten doen in een kostbaar en onderhoudsgevoelig espresso-apparaat.

Maak business van gemopper

Of u nu een groot bedrijf heeft, een winkel of een restaurant, ga de straat op en haal uw marketingkennis op bij uw klanten. Vraag vooral wat ze missen. Waar mopperen ze over? Ik geef u op een briefje, u heeft al snel een vel vol met voorzetten, die u op een slimme wijze in het doel kunt schieten, om maar een voetbalterm te gebruiken.

Dus maak business van gemopper. Een tip: luister ook goed naar uw eigen gemopper, want daar kan zomaar een gouden idee in schuilen!

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

This post is also available in: English

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *