john grinder tad james nlp Stop met posten op social media online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

Stop met posten op social media

Regelmatig krijg ik vragen van klanten die met de handen in het haar zitten, als ze iets willen posten op Facebook of Insta. Of iets nieuws willen plaatsen op hun website. Dan wel een (pers)bericht of iets promotioneels over hun bedrijf willen schrijven. Uiteindelijk doen zij niets of wordt er een gedrocht gepost of geschreven. Zonde. Mijn advies is dan: stop met posten op social media en het blijven bijslijpen van uw website. Of: lees verder, dan geef ik u enkele handzame tips.

Zonde van de moeite

Posts op social media scoren nog steeds hoog. Nog beter als u ze goed en op de juiste wijze inzet. Mensen die uw post zien of uw website bezoeken ‘voelen’ meteen of er serieus met hen wordt gecommuniceerd of dat er met de pet naar is gegooid. De consequentie is dat u als afzender niet serieus wordt genomen. Dat geldt voor alle uitingen van uw bedrijf.  Zonde van de moeite. Nog meer zonde voor het imago van uw bedrijf. Wellicht met omzetverlies tot gevolg en frustratie alom. Heel begrijpelijk.

Positieve reacties

Stel voor dat u berichten uitstuurt (of laat uitsturen) en u krijgt daar een reeks aan positieve reacties op. Sterker nog, naar aanleiding van uw berichten willen gasten graag bij u eten en willen klanten graag van u kopen.

U heeft wel betere dingen te doen

Eigenlijk is het ook niet echt vreemd dat de aandacht voor dit soort zaken er niet echt bij u op zit. Daarbij komt dat tekstschrijven een vak is. U heeft wel betere dingen te doen. Een bedrijf leiden, medewerkers managen, omzet maken en zakelijk succesvol zijn. Uw dagen zijn al genoeg gevuld.

Gratis tips met een verhaal

Normaal zijn wij niet zo van het gratis weggeven. Maar we komen teveel communicatie tegen die beter kan. Omdat ik gepassioneerd ben voor mijn vak, geef ik graag iets cadeau.

Hoe het begon

Jaren geleden heb ik diverse opleidingen gevolgd bij de beste trainers in de wereld  in het maken en geven van trainingen. Waaronder bij Tad James en John Grinder. Die laatste was tevens een van de grondleggers van NLP – Neuro Linguistic Programming. Wat ik daar onder andere heb geleerd is het werkelijk en onbevooroordeeld contact maken met een groep.

U denkt natuurlijk, wat heeft dit met social media te maken? Lees nog even verder.

3-dimensionaal presenteren

Een van de onderdelen die mij mateloos interesseerde was om je als trainer 3-dimensionaal te presenteren. Met andere woorden, door bijvoorbeeld deelnemers in een training spelenderwijs kennis met je te laten maken. De leidraad die ik leerde tijdens mijn opleidingen is deze:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat doe ik?
  3. Waar kom ik vandaan?

Super eenvoudig. Vanuit deze drie vragen.

Truc

In eerste instantie gebruikte ik deze slimme en eenvoudige methode als een truc. Heel bewust vertelde ik verhalen die hoorde bij deze vragen, vanuit de context van mijn presentatie of training en de groep mensen die ik voor mij had. Bij iedere training of presentatie werd deze methodiek meer en meer een stuk van mijzelf. U kunt begrijpen dat de strekking van mijn verhaal tegenover managers anders is, dan wanneer ik een gastcollege geef voor HBO-studenten. En wat denkt u? Het werkt! Het lijkt wel of de toehoorders zich herkennen in mijn verhalen.

Waarom eigenlijk die wijze van presenteren?

Goede vraag! Die had ik ook gesteld tijdens een van mijn opleidingen. Wellicht heeft u voor uzelf al het antwoord. Mensen vinden het leuk om mensen tegen te komen die op hen zelf lijken. Zelfs al is het maar een beetje. Het contact verloopt dan bijna als vanzelf. Het wordt vertrouwd.  Iedereen herkent wel iets in het persoonlijke verhaal dat u vertelt. En wat ik al schreef, het verhaal pas ik natuurlijk aan op de groep mensen die ik voor mij heb. Regelmatig krijg ik de opmerking tijdens sessies, dat het lijkt alsof mensen mij al veel langer kennen. Dat is onder andere de kracht van het contact maken vanuit 3-dimensionaal presenteren. En weet: vanuit écht contact krijgt u een contract.

Vanzelfsprekend

Het 3-dimensionaal presenteren is een onderdeel van mijzelf geworden. Ik denk er niet meer over na. Het is er gewoon. Soms laat ik het stramien los en vaak zet ik het, onbewust, succesvol in. Ook in begeleidingssessies 1-op-1 met een klant.

Zet het zelf succesvol in

Nu ik dit zo zit te schrijven lijkt mij het ook een geweldige ’tool’ voor u om te gebruiken voor de communicatie van uw bedrijf, over welk onderwerp dan ook. 3-dimensionaal presenteren is een machtig instrument, dat ook uitstekend werkt, bijvoorbeeld op sociale platforms als Facebook en Insta en op uw website.

Authentiek verhaal

Vertel een authentiek verhaal over uzelf, uw bedrijf of het product of de dienst waar u over wilt communiceren. Een verhaal dat aansluit bij de doelgroep. Geen foto’s begeleid met teksten die uitleggen wat op de foto staat. Dus geen ‘plaatje-praatje’. Maar een origineel verhaal 3-dimensionaal gecommuniceerd.

U bent van uzelf al 3-dimensionaal, nu hoeft u het eigenlijk alleen maar verder uit te dragen. Komt u er zelf toch niet helemaal uit. Dan doen wij u hieronder nog een extra aanbod. Wellicht dat wij elkaar sneller spreken dan verwacht.

Met gastvrije groet,

Robert Bosma

Maak gebruik van het professionele team van Mind Your Guest.
Neem ons een dag op proef
.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *