Stoppen met die bevestiging behoefte online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

Stoppen met die bevestiging behoefte

Ik heb enkele goede vrienden en allemaal zijn ze verschillend. In wat ze zijn en hoe ze doen. Een van die vrienden – en die weet dat ook van zichzelf – is constant op zoek naar bevestiging. Als hij mij adviseert of mij iets heeft gegeven, vraagt hij mij vaak weken achtereen of ik nog steeds zoveel profijt heb van zijn advies of dat ik nog steeds zoveel plezier beleef aan het cadeau wat ik van hem kreeg.

Die lawine aan verzoeken om bevestiging gaan mij tegenstaan

Vermoeiend

Goed en lief bedoeld en ook vermoeiend. Hij weet er steeds beter mee om te gaan en heeft steeds minder bevestiging nodig van mij. Natuurlijk is het voor ieder persoon fijn om een positieve bevestiging te krijgen op iets wat hij of zij gedaan heeft in een zakelijke of persoonlijke context.

Angst

Maar net nu ik mijn beste vriend in het gareel heb, krijg ik al geruime tijd te maken met de bevestiging behoefte van de bedrijven met wie ik zaken doe. Normaal ben ik niet zo bangig uitgevallen, maar ik heb nu een werkelijke angst ontwikkeld om online bestellingen te doen of om een service desk te raadplegen. Om reden dat ik vaak na een transactie of interactie met een bedrijf via mijn mailbox het verzoek krijg om mijn mening te geven over bijvoorbeeld de serviceverlening.

Ellenlange lijst

In het begin wilde ik vanuit mij positieve insteek als ondernemer graag een andere ondernemer of onderneming helpen. Dus vulde ik met plezier de paar vragen in. Maar nu krijg ik bijna na iedere bestelling die ik doe of advies dat ik inwin een enquête voor mijn kiezen. Een ellenlange lijst met vragen. De beloofde “het invullen van de lijst, kost u slechts enkele minuten”, blijkt dan bijna een kwartier te zijn. Als ik aan al die verzoeken zou voldoen, heb ik er een dagtaak aan.

Plank mis slaan

Ik ben er inmiddels mee gestopt om die enquêtes te openen. Sterker, die lawine aan verzoeken om bevestiging gaan mij tegenstaan. Het druist geheel in tegen mijn gevoel van een gastvrije en een service verlenende benadering. Als bedrijf sla je volgens mij op die manier de plank mis als je wilt achterhalen wat klanten van jouw dienstverlening vinden.

Stop met die bevestiging behoefte

Dus bij dezen: stop met die bevestiging behoefte en kies voor andere methoden om achter uw klantbelevingen te komen. Doe gewoon heel erg je best als organisatie en vraag aan klanten van te voren of zij een paar keer per jaar een korte vragenlijst willen invullen. Want daarmee toont een bedrijf ook zijn kwaliteit: door het ontwikkelen van heldere en korte vragenlijsten die steeds een bepaald segment van de dienstverlening behandelen.

Bonus

Trakteer klanten op een bonus, na invulling van de korte vragenlijst. Geef ze simpelweg een kortingscode die ze kunnen invoeren bij hun eerstvolgende bestelling.

Vanzelfsprekend ga ik u natuurlijk niet vragen wat u van mijn verhaal vindt. Maar vind u het nuttige, aangename of leuke informatie, dan bent u vrij om het te gebruiken en te delen.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *