Zakelijk succes met de Love Boat-strategie
Deze strategie, noem het een denkwijze, is gebaseerd op de Amerikaanse TV-serie Love Boat die in Nederland werd uitgezonden tussen 1977 en 1986.
Love boat
Een synopsis van de serie. Love Boat gaat over de bemanning en de passagiers tijdens hun verblijf op het luxe cruiseschip Pacific Princess. Iedere aflevering begon met het ontvangen van de passagiers door de gastvrije bemanning. De reis moest nog beginnen en de passagiers zaten al helemaal in de sfeer.
Als kijkers volgden wij de vaartocht en de verschillende verhaallijnen van de diverse passagiers in contact met elkaar en met de bemanning. Dat leverde vrolijke, mooie en soms ook ontroerende TV-momenten op.
De vaartochten met het cruiseschip zijn in wezen de customer journey’s van onze klanten.
Eind goed al goed
Iedere aflevering van Love Boat eindigde met het vertrek van de passagiers en de afsluiting van hun cruise-avontuur. En dat was (nagenoeg) altijd positief. Eind goed al goed.
Love Boat-strategie in het bedrijfsleven
Love Boat is in zijn schijnbare eenvoud prachtig trainingsmateriaal voor leidinggevenden. In de serie hadden wij te maken met Captain Stubing. Een charismatisch leider die het overzicht had over de gehele cruise-beleving en met name over zijn team.
Net zoals de functies in het bedrijfsleven is ook de bemanning op een cruiseschip divers. De hoofdrolspelers in serie waren bijvoorbeeld een scheepsarts, een bar tender, een cruise director en een purser. Mensen met een verantwoordelijkheid en eigen expertise. De passagiers op het schip zijn als ons eigen klanten.
De strategie in het kort
De Love Boat-strategie gaat over persoonlijk en charismatisch leiderschap. Met als doel het positief en met aandacht leiding en sturing geven aan de medewerkers binnen een organisatie. Zodat zij positief en met aandacht hun werk met passie en succes verrichten richting een hoge klanttevredenheid.
Dan gaat het om:
- jezelf als persoon en leider goed kennen
- coachend leiderschap
- zichtbaar zijn
- heldere communicatie
- aandacht geven
- weten wat er speelt
- knopen doorhakken
Leiding geven met focus
In de geromantiseerde serie zag je de complexiteit van een cruise-organisatie. Dat vraagt focus van de leiding en de gehele crew aan boord. De kapitein zet de koers uit samen met de verantwoordelijke bemanning. Iedere (koers)verandering wordt gedeeld met de overige crew. Want als passagiers vragen gaan stellen, is iedere medewerker in staat antwoord te geven.
Reizen
De vaartochten met het cruiseschip zijn in wezen de customer journey’s van onze klanten. Natuurlijk staan die ook voor de reizen die leidinggevenden en het team maken in contact met kritische klanten en hun wijze van gezamenlijk werken naar optimale klanttevredenheid.
Zo lijkt het werken in welk bedrijf dan ook op een zomerse cruise. Met een inspirerend leider die zorgt voor de juist koers, open communicatie, plezier en een optimale drive.
In wezen is Love Boat het Model van Aandacht, maar dan op volle zee. Behouden vaart!
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!