Grazie Fokke!
Als u veel reist dan zal het u opgevallen zijn hoe Nederlandse merken en bedrijven zich ook in het buitenland laten zien. En hoe die merken daar met trots op handen gedragen worden.
Dan heb ik het over merken als bijvoorbeeld Heineken, KLM en ook SuitSupply.
SuitSupply
Over dat laatste bedrijf, opgericht in 1999 door de jonge ondernemer Fokke de Jong, wil ik het graag met u hebben. Laatst gaf ik enkele presentaties over ons Model van Aandacht voor onder ander het Istituto della Moda Italiana di Milano over gastvrij zijn, service, kwaliteit en klantbeleving vanuit een unieke merkbelofte.
De charmante Italiaanse verkoopster loofde het Nederlandse ondernemerschap, onze werklust en de betrokkenheid van iedereen bij het bedrijf.
Milaan
Maar naast werken is Milaan vooral ook een stad om van te genieten. Het nodigt op alle fronten uit om ontdekt te worden, op zowel cultureel, culinair als op het gebied van winkelen. Op de Corso Montforte bevindt zich een vestiging van SuitSupply. Meteen herkenbaar aan zijn eigen stijl met de kleermaker in het zicht. In de winkel raak ik aan de praat met een Italiaanse verkoopster. Ik vroeg hoe het voor haar is om voor een Nederlands bedrijf te werken. Haar reactie was alleen maar positief.
Ze vertelde dat zij na haar stage bij de Nederlandse vestiging van SuitSupply aan de snelweg bij Zaltbommel ging werken in de Londense winkel op Savile Row. Een groter verschil in beleving is bijna niet voor te stellen. Savile Row, dé straat als we spreken over ‘bespoke tailoring’, met winkels die ver terug gaan in de tijd en waar de oude en nieuwe rijken hun patronen in het archief hebben opgeslagen. Want een pak laat je op maat maken, net als je schoenen, je hoed en je shirts. U kunt begrijpen dat tussen deze winkels, SuitSupply op z’n zachtst gezegd opvalt.
Nederlands ondernemerschap
De charmante Italiaanse verkoopster loofde het Nederlandse ondernemerschap, onze werklust en de betrokkenheid van iedereen bij het bedrijf.
Na Londen is zij gaan werken in de winkel in Milaan. SuitSupply wordt daar met scheve ogen aangekeken door gevestigde Italiaanse merken als Borelli, Brioni, en Brunello Cucinelli. Terwijl je toch zou denken dat die merken juist hun eigen markt hebben, met cliënten die niet op een euro meer of minder kijken. Voor een pak van Brioni betaal je zomaar € 4000 en meer, terwijl bij SuitSupply het duurste pak zo rond de € 800 is.
Aanpak mentaliteit
De verkoopster zei dat ze geïnspireerd is door de aanpak-mentaliteit van de Nederlanders. In haar ogen zijn veel Italianen gericht op niet te hard werken, lekker eten en drinken en vooral om het genieten met vrienden van ‘la dolce vita’. Exact het beeld dat wij Nederlanders zo fijn vinden van de Italiaanse levensstijl.
Wat mij ook opviel was hoe zij vertelde over het teamgevoel bij SuitSupply. De kansen die je krijgt als medewerker, als je ook de kansen pakt en serieus aan het werk gaat. Naast de liefde voor de mooie producten, de gezonde commerciële daadkracht en het geloof in het merk en de visie van SuitSupply.
SuitSupply is overigens een goed voorbeeld voor alle bedrijven, groot of klein. Met één vestiging of met meerdere. Ga aan de slag met het geloof in uw eigen missie en creëer uw eigen unieke belofte richting uw klanten, gasten of passagiers ten aanzien van de aanbieders om u heen. Vooral: ga aan de slag!
Bekijk hier een inspirerende video waarin Fokke de Jong onder andere vertelt over het creëren van een eigen markt.
Grazie Fokke, ik wilde bijna schrijven: ‘ga zo door’, maar dat hoef ik tegen jou niet te zeggen.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!