De kracht van uw ’tone of voice’
Zoals u inmiddels weet bestaat gastvrij zijn volgens het Model van Aandacht uit drie belangrijke onderdelen:
- Algehele lichaamstaal
- Toon van de stem
- Woorden die u gebruikt
Zie ook de ‘3 belangrijke vormen van gastvrij zijn’.
In mijn vorige blog gaf ik tips over hoe succesvol gastvrij te communiceren via mail, op uw website en waar u verder schriftelijke communicatie toepast. Tot aan de bewegwijzeringsborden in uw bedrijf aan toe.
Als u schrijven serieus neemt, met iemand van de doelgroep voor ogen terwijl u schrijft, voelt het vreemd als u in uw nachtkleding tussen de fietsen en het tuingereedschap zit.
Lichaamstaal
Uw lichaamstaal en de omgeving waarin u werkt, werkt door in de toon en de sfeer van uw tekst. Met lichaamstaal bedoel ik met name hoe verzorgd u eruit ziet en waar u zich prettig bij voelt. Wellicht denkt u: “Als ik in mijn pyjama in een schuur mijn teksten schrijf is er toch geen klant die mij ziet?” Klopt! Maar als u schrijven serieus neemt, met iemand van de doelgroep voor ogen terwijl u schrijft, voelt het vreemd als u in uw nachtkleding tussen de fietsen en het tuingereedschap zit. Toch?
Roald Dahl
De wereldberoemde schrijver Roald Dahl, schreef altijd in een bepaalde setting. Hij zat altijd in dezelfde stoel en schreef met potlood op geel papier. Op die manier kon hij steeds weer die bepaalde sfeer oproepen die zo herkenbaar is in zijn verhalen. Veel meer schrijvers werken in een bepaalde sfeer, volgens een bepaalt protocol. Voor u als schrijver is dat niet veel anders. Ook u wilt met uw teksten succesvol herkend worden. U wilt uw lezers raken, zodat ze die beweging maken die ú voor ogen heeft.
De juiste toon typen
Mensen zijn slechte lezers. En veel mensen zijn luie lezers. Daar dient u als tekstschrijver rekening mee te houden. De stemming van lezers bepaalt hoe ze uw tekst interpreteren. Laat drie mensen een korte tekst lezen en alle drie zullen ze er een bepaalde mening over hebben. De een vindt het een vriendelijke tekst, de ander saai en weer een ander slijmerig. Zie dan maar eens de juiste toon te raken bij al die mensen. Hou er rekening mee, dat lezers niet zitten te wachten op uw tekst. Aan u de taak om het tegendeel te bewijzen.
Schrijven is psychologie
Voor gastvrij schrijven heb je een grote mate van inlevingsvermogen en mensenkennis nodig. De lezer moet positief geraakt worden en ‘voelen’ dat hij of zij persoonlijk aangeschreven wordt. Gelukkig kunnen we in veel media ook foto’s kwijt, zoals op de website, in folders en blogs, om uw verhaal te ondersteunen. Hou ook hier rekening met de relevantie en geloofwaardigheid van tekst en beeld.
Tekst-panel
Schrijf uw teksten alsof u met iemand praat die tegenover u zit. Zorg dat in uw tekst de drie elementen van het Model van Aandacht verwerkt zitten: gastvrij zijn, service en kwaliteit. Met andere woorden, schrijf met een vriendelijke toon alsof u een gast verwelkomt. Blijf geloofwaardig! Het service-element zet u in door bijvoorbeeld tips te geven, waar uw klant verder mee kan. Of het vermelden van een servicenummer die klanten kunnen bellen, die dan ook echt bereikbaar is! Het element kwaliteit vertaalt u sowieso in uw foutloos en bondig geschreven teksten en ook door een of meerdere bewijsvoeringen te presenteren. Dus wat een service of dienst van uw bedrijf in positieve zin heeft opgeleverd voor uw klanten. Belangrijk: laat uw teksten lezen door een tekst-panel. Het liefst van uiteenlopende lezers. Vanuit hun opmerkingen kunt u uw teksten optimaliseren. Neem hun opmerkingen serieus. Dus laat de kwaliteit van uw uiteindelijke tekst prefereren boven uw ego.
Ik ga intussen deze tekst overleggen aan mijn tekst-panel.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Heeft u een vraag over succesvolle en gastvrije teksten schrijven? Ik beantwoord ze graag.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!