Tip: verhoog de prijzen!
Mensen zijn bijzondere wezens, dat blijkt maar weer uit een recent onderzoek.
Smaakperceptie
Gasten blijken de smaak van eten ook te koppelen aan de prijs die zij ervoor moeten betalen. Hoe hoger de prijs, hoe positiever men is over de kwaliteit van het eten en het restaurant. Professor Brain Wansink van de Dyson School of Applied Economics and Management van de Cornell University heeft met zijn team een reeks onderzoeken gedaan naar smaakperceptie in restaurants in de context van de prijsvoering van de gerechten. Zo kwam naar voren dat gasten de kwaliteit van het eten in een restaurant lager beoordeelden, wanneer zij er een lager bedrag voor hoefde te betalen.
Het onderzoek
Tijdens het onderzoek kregen gasten in een luxe Italiaans restaurant dezelfde menukaart gepresenteerd, met het verschil dat op de ene menukaart hoge prijzen achter de gerechten stonden en bij andere lage prijzen. Het onderzoeksteam was verrast over de reacties. De gasten die uiteindelijk een hoge prijs betaalden voor het eten gaven aan dat zij de gerechten goed en lekker vonden. Zij hadden ook een positief gevoel over het restaurant.
Gasten die een veel lager bedrag moesten betalen vonden het eten redelijk tot matig en beoordeelden het restaurant een stuk lager. Zij gaven tevens aan dat het lager geprijsde eten uitnodigde om meer te eten.
Professor Wansink grapte, eet alleen in dure restaurants: je zult er nooit teveel eten en je houdt er een positief gevoel aan over. En voor de restaurateurs: verhoog de prijzen. Want gasten zullen de gerechten en uw restaurant positiever beoordelen.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
Werd dit onderzoek gedaan in Nederland ? Ik heb idee dat wij Nederlanders hier anders mee omgaan.
Het is dan ook gewaagd om zomaar te roepen om de prijzen van je menukaart te verhogen.geloof dat je hier absoluut geen meer gasten trekt
Zou hier voor Nederland toch een wat specifieker onderzoek verwachten
Geachte heer Edeling,
Hartelijk dank voor uw reactie. Het onderzoek is gedaan in Engeland onder leiding van Professor Brain Wansink van de Dyson School of Applied Economics and Management van de Cornell University.
In eerste instantie deed Professor Wansink samen met zijn studenten onderzoek naar het succes van de all-you-can-eat-restaurants en het ongezonde eetgedrag dat daar vaak aan gekoppeld is. De basis van het succes bleek na onderzoek een simpele verklaring te hebben: de gast krijgt veel te eten voor (schijnbaar) weinig geld. Een interessante bijkomstigheid was dat de meeste gasten deze restaurants laag beoordeelden op het gebied van gastvrij zijn, service en kwaliteit. Dus zij beoordeelden ook het eten lager, in verband met de lage prijs. “Eigenlijk kan dit natuurlijk niet voor die prijs”, was een van de uitspraken.
Toen men het onderzoek omdraaide: men gaf gasten een ‘normale’ portionering voor veel hogere prijzen, toen beoordeelden de gasten het restaurant op alle niveau’s veel hoger.
De uitspraak ‘Verhoog de prijzen’ kwam uit de mond van Professor Wansink als een algemene conclusie.
En ik moet toegeven: mijn dochter was ooit ‘fan’ van een all-you-can-eat sushi restaurant. Dan ging ze gezellig voordelig met vrienden en vriendinnen uit eten. En zelfs op haar jonge leeftijd was zij ervan overtuigd dat het niet zo goed zou zijn als in een ‘gewoon restaurant’. Juist vanwege de lage prijs.
Er zijn overigens veel onderzoeken gedaan naar keuzes die consumenten maken ten aanzien van producten en de prijsvoering. Vaak wordt dan een duurder product gekenmerkt als van betere kwaliteit.
Ook ik zou het interessant vinden om een onderzoek op dit vlak in Nederlandse restaurants te doen. Wie weet.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma