Test: Wie wordt uw opvolger?
Ik gaf laatst een lezing over merken, merkwaarde en hoe je de belofte van een merk dagelijks naar buiten brengt. En met merken bedoel ik ook de bedrijven die op zichzelf een merk zijn of een merk willen worden.
Merknaam en belofte
Restaurants en hotels zijn merken op zich, want een gast verbindt zich aan dat etablissement waar hij of zij zich in de totaalbeleving prettig voelt. De naam van het bedrijf wordt dan een merknaam.
Met andere woorden, spreekt een gast de naam van zijn favoriete restaurant uit, dan staat die naam, bij diegene, voor bepaalde waarden, zoals: gastvrijheid, warmte, gezelligheid, kwaliteit, aandacht. etc. En tegelijk staat het voor een belofte. Want als een gast terug keert, wil hij dezelfde positieve beleving, of misschien wel meer dan dat.
Productonwikkeling
Zo zijn er veel meer bedrijven, zoals luchtvaartmaatschappijen, ziekenhuizen, (online) winkels, banken en computerbedrijven die voor hun klanten, passagiers en patiënten een bepaalde belofte uitstralen, positief of minder positief. En door steeds nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, laden zij hun belofte steeds weer op en geeft het hen een reden om in contact te blijven met hun kritische klanten.
Wie neemt uw bedrijf over?
Tijdens mijn lezing, met in de zaal over het algemeen CEO’s en beslissers, vroeg ik:
“Stel dat u besluit om terug te treden in uw bedrijf? Wie wordt dan uw opvolger? Waaraan moet uw opvolger voldoen?”
Als u op een afstand kijkt naar uw bedrijf, even de dagelijkse bedrijfspolitiek buiten beschouwing latende. Kijkt u dan eerst naar u zelf? Want wellicht vindt u dat uw opvolger heel erg op u moet lijken? Of wilt u dat u opvolger het anders gaat doen? Welke waarden en overtuigingen wilt u terug vinden bij uw opvolger? Hoe sluiten die waarden aan bij die wat uw afnemers belangrijk vinden? Hoe gaat diegene dat vertalen naar de interne organisatie?
Vlnr: Martijn Lusink, Oger Lusink, Sander Lusink (Foto Maarten Bezem)
Inspirerende video
Kijk naar een inspirerende video van het zeer succesvolle familiebedrijf Oger, bekend om zijn winkels met voornamelijk exclusieve Italiaanse herenpakken. Pater familias Oger Lusink praat openlijk met zijn twee zonen Martijn en Sander over wie de leiding van hem gaat overnemen.
Wilt u kok een inspirerende lezing, presentatie of masterclass? Neem hier contact met ons op, of stel uw vraag. U bent van harte welkom.
Met gastvrije groet,
Robert Bosma
This post is also available in: English
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!